Oczyść Swoje Ciało w 5 Dni - Dieta Regeneracji Komórkowej

Dowiedz się więcej
  Powrót do strony głównej
/
/
Brak komentarzy

Ochrona skóry przed słońcem i fotostarzeniem

Lato w pełni

Albo jesteśmy na wakacjach albo dopiero planujemy urlopowe wojaże z podekscytowaniem myśląc o wypoczynku i relaksie.

Nieodłącznym sposobem spędzania wolnego czasu jest również ruch i przebywanie na świeżym powietrzu, korzystając z dobrodziejstw ciepłych dni i promieni słonecznych.

Są też tacy którym słońce spędza sen z powiek i nie wychodzą na zewnątrz nieuzbrojeni po zęby w kremy z filtrem, kapelusze i okulary przeciwsłoneczne, przekonani o szkodliwości słońca.

Słońce jednak jest nam potrzebne do życia. Potrzebne do wytwarzania witaminy D w naszej skórze. Na pewno nie jest naszym wrogiem o ile z niego mądrze korzystamy.

Nie ma powodów do zmartwień, jeśli się odpowiednio się odżywiamy…

Nikt nie łączy odżywiania z ochroną przeciwsłoneczną. Jest to jednak powszechny błąd i być może przyczyna wszystkich problemów, które mamy we współczesnym świecie, z rakiem skóry na czele.

Najprostszy test przeprowadzony na grupie 20 kobiet, które przez okres 3 miesięcy spożywały 3 łyżki pasty pomidorowej, która jest bogata w silny antyoksydant – likopen, dziennie wykazał, że po naświetlaniu części ciała promieniami UV, dochodzi do znacznie mniejszych zniszczeń DNA komórek oraz obniża się ryzyko poparzeń wywołanych takim promieniowaniem.

Wbudowany filtr przeciwsłoneczny. Od tego co jemy zależy prawie połowa naszej ochrony.

Spożycie żywności bogatej w antyoksydanty, czyli warzyw i owoców w skrócie, które następnie transportowane są z naszym krwiobiegiem i kumulowane w skórze, może w efektywny sposób zapobiegać szkodliwemu wpływowi promieni słońca na naszą skórę i zwiększyć naszą odporność na poparzenia o 40%. Aby to osiągnąć, wystarczy odżywiać się w ten sposób kilka tygodni przed ekspozycją na słońce.

Spożycie alkoholu niweczy cały efekt w ciągu 8 minut

Niestety, wypoczynek na plaży to także drinki z parasolką czy zimne piwo. Pomijam tutaj szkodliwy wpływ alkoholu na zdrowie, o tym pewnie będzie oddzielny wpis ale niestety, poziom antyoksydantów, a dokładniej karotenoidów w naszej skórze, drastycznie spada i wzrasta ryzyko poparzeń słonecznych w czasie tak krótkim, że zaledwie 8 minut mija zanim stracimy naszą ochronę. Warto mieć tego świadomość planując wakacyjny odpoczynek.

Źródła:
K J Mukamal. Alcohol consumption and self-reported sunburn: a cross-sectional, population-based survey. J Am Acad Dermatol. 2006 Oct;55(4):584-9. Epub 2006 Jun 12.
R N Saladi, T Nektalova, J L Fox. Induction of skin carcinogenicity by alcohol and ultraviolet light. Clin Exp Dermatol. 2010 Jan;35(1):7-11.
A Murakami, K Ohnishi. Target molecules of food phytochemicals: food science bound for the next dimension. Food Funct. 2012 May;3(5):462-76.
M E Darvin, W Sterry, J Lademann, A Patzel. Alcohol consumption decreases the protection efficiency of the antioxidant network and increases the risk of sunburn in human skin. Skin Pharmacol Physiol. 2013;26(1):45-51.
M A Eastwood. Interaction of dietary antioxidants in vivo: how fruit and vegetables prevent disease? QJM. 1999 Sep;92(9):527-30.
W Stahl, H Sies. β-Carotene and other carotenoids in protection from sunlight. Am J Clin Nutr. 2012 Nov;96(5):1179S-84S.
W Stahl, U Heinrich, S Wiseman, O Eichler, H Sies, H Tronnier. Dietary tomato paste protects against ultraviolet light-induced erythema in humans. J Nutr. 2001 May;131(5):1449-51.
M Rizwan, I Rodriguez-Blanco, A Harbottle, M A Birch-Machin, R E Watson, L E Rhodes. Tomato paste rich in lycopene protects against cutaneous photodamage in humans in vivo: a randomized controlled trial. Br J Dermatol. 2011 Jan;164(1):154-62.

 

 


iwona_avatar

Iwona Selwester jest założycielką Eatsme.pl. Założyła firmę po tym jak odkryła sekret do przywrócenia jej zdrowia i młodości poprzez dietę.

ad

Przeczytaj jeszcze: