Oczyść Swoje Ciało w 5 Dni - Dieta Regeneracji Komórkowej

Dowiedz się więcej
  Powrót do strony głównej
/
/
Brak komentarzy

Gazowana czy nie? Jaką i ile wody powinniśmy dziennie wypijać?

 

Ile właściwie wody powinniśmy wypijać?

Ponad 2000 lat temu, Hipokrates powiedział: „Jeśli moglibyśmy dać każdemu odpowiednią ilość substancji odżywczych i ćwiczeń, nie za dużo i nie za mało, osiągnęlibyśmy sposób na zachowanie najlepszego zdrowia”

Co to oznacza jeśli chodzi o wodę?

Konieczność picia wody jest coraz bardziej nagłaśniana jednak jest jednym z najbardziej niedocenianych sposobów służących zachowaniu zdrowia. Stała się także wielomiliardowym biznesem dla koncernów produkujących wodę butelkowaną. Powszechne powtarzane zalecenie dotyczące ilości spożycia wody, to minimum 8 filiżanek dziennie ma raczej mierne uzasadnienie naukowe.

Skąd ono zatem pochodzi?

Rekomendacja pochodzi z publikacji z 1921 r., gdzie autor zmierzył objętość swojego moczu i potu i na tej podstawie obliczył, że tracimy około 3% naszej masy w postaci wody dziennie, co daje właśnie owe 8 filiżanek. W efekcie, podczas bardzo długiego czasu, wytyczne dotyczące ilości spożycia wody były opierane na doświadczeniu….tylko jednej osoby.

Jednak współcześnie mamy dowody, że picie niewystarczającej ilości wody może przyczyniać się do wystąpienia takich chorób jak upadki i złamania, udar cieplny, choroby serca, zaburzenia płuc, choroby nerek, kamica nerkowa, rak pęcherza moczowego i okrężnicy, infekcje dróg moczowych, zaparcia, suchość w jamie ustnej, próchnica, obniżona odporność i tworzenie się zaćmy.

Jedynym badaniem, które zmierzyło wpływ na zdrowie samej tylko wody, bez wpływu diety i ćwiczeń było badanie przeprowadzone na Adwentystach Dnia Siódmego w Stanach Zjednoczonych, obejmujące 20.000 osób na diecie w połowie wegetariańskiej więc dodatkowo uzyskiwali oni wodę w naturalnej postaci z warzyw i owoców. Efekty spożycia większej ilości wody były zauważalne: ci którzy pili 5 lub więcej filiżanek wody dziennie mieli o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na choroby krążenia niż ci co wypijali 2-3 filiżanki. Jest to wpływ głównie związany z obniżeniem lepkości krwi.

W oparciu o najlepsze badania jakie mamy na chwilę obecną, naukowcy z Europy, USA i Światowej Organizacji zdrowia zalecają od 2 do 2.7 litrów wody na dzień dla kobiety co stanowi: 8-11 filiżanek dla kobiet i 10 do 15 filiżanek dla mężczyzn.

Jednak jest to rekomendacja dotycząca wszystkich źródeł – nie tylko napojów, które pijemy. Średnio dostajemy 1 litr wody wraz z pożywieniem, które jemy oraz pewną część tej wody sami wytwarzamy. To przekłada się na korektę zaleceń dotyczących spożycia wody do następujących wartości minimalnych:

4 filiżanek dla kobiet (1 litr)

6 filiżanek dla mężczyzn (1,5 litra)

– przy założeniu umiarkowanej aktywności fizycznej i temperatur.

Możemy również uzyskiwać wodę z napojów, które spożywamy ale miejmy na uwadze, że mocniejsze napoje alkoholowe jak wino i wódka nas odwadniają. Piwo może pozostawić w organizmie więcej wody niż na początku, jednak wino w zasadzie odwadnia. W przypadku kawy czy herbaty bilans jest nieznacznie dodatni. Działają ona moczopędnie ale nie powodują odwodnienia.

Słuchajmy zawsze organizmu i pijmy dużo więcej przy upałach oraz zwiększonym wysiłku fizycznym. Jak widać jednak nie ma co przesadzać z ilością wody w normalnych warunkach, próbując wpompować w siebie ogromne ilości wody, uznając to za zdrowy nawyk.

Najlepsza do picia jest zwykła woda kranowa, ewentualnie filtrowana. Butelkowana woda zawiera dużo toksycznych związków i mikroplastiku więc taka tylko w ostateczności.

Jeśli lubimy wodę gazowaną, z saturatora, dobra informacja jest taka, że nie jest ona niezdrowa. Jedynie osoby problemami żołądkowymi będą wolały jej unikać jednak dla zdrowych osób dwutlenek węgla w niej zawarty jest całkowicie nieszkodliwy. Są nawet publikacje wskazujące na fakt, że gazowana woda nawadnia lepiej. Nawet gazowana butelkowana woda jest lepszym wyborem w ostateczności, ponieważ w takiej nie namnażają się bakterie.

Natomiast jeszcze lepsza jest woda w postaci strukturalnej, występująca w warzywach i owocach. Spożywając więcej warzyw i owoców można osiągnąć wiele korzyści w jednym i naprawdę zadbać o organizm od środka.


iwona_avatar

Iwona Selwester jest założycielką Eatsme.pl. Założyła firmę po tym jak odkryła sekret do przywrócenia jej zdrowia i młodości poprzez dietę.

ad

Przeczytaj jeszcze: